Vilka slags fönster är bäst för att spara energi?
För en tid sedan började jag fundera på vilka slags fönster som är bäst för att spara energi. Med tanke på de stigande energikostnaderna vill jag verkligen investera i fönster som gör mitt hem mer energieffektivt. Jag har sett att många företag erbjuder måttanpassade fönster för att optimera isoleringen. Jag stötte på en resurs som beskriver olika fönsteralternativ och deras fokus på att anpassa lösningar efter husets behov. Vad är egentligen de viktigaste tekniska specifikationerna att titta på när man jämför fönster för att maximera energibesparingarna, och finns det några materialkombinationer som är särskilt bra för isolering?
9 visninger

När det kommer till energibesparingar är U-värdet en av de viktigaste parametrarna. Ju lägre U-värde, desto bättre isolerar fönstret. Många moderna fönster har lågemissionsglas och fylls med argongas mellan glasrutorna för att ytterligare förbättra isoleringen. Tre-glasfönster är standard för god energieffektivitet idag, men det finns även fönster med fyra glasrutor som kan vara aktuella i väldigt kalla klimat eller för passivhus.